Udruženje “Dayton Projekat – Program za civilni dijalog u Bosni i
Hercegovini”
Misija
Udruženje Dayton
Projekat nastoji da služi kao
glas civilnog društva sa ciljem jačanja i fokusiranja javnog mišljenja u vezi
sa pitanjima koja će pomoći pri kreiranju stabilne države Bosne i Hercegovine -
zasnovane na demokratskim principima i usmjerene ka članstvu u Evropskoj uniji.
Udruženje podržava demokratske procese koji uključuju cjelokupno građanstvo i
ne fokusiraju se isključivo na političke i društvene elite. Dayton Projekat će
raditi u cilju promoviranja civilne i političke odgovornosti. Udruženje želi
usmjeriti svoj rad ka tome da pomogne državi Bosni i Hercegovini u njenim nastojanjima
da se priključi uglednim međunarodnim organizacijama kao što su Evropska unija
i NATO. Generalno gledajući, namjera je udruženja da ojača demokratske procese
u BiH i da pomogne državi u nastojanju da postane aktivni partner na
međunarodnoj sceni.
Dayton Projekat se ističe kao nevladina organizacija ili udruženje jer
nastoji da postane aktivna i postojana veza između građana i vlade. Namjera udruženja
je da osigura da osnovni stub demokratije, javno mišljenje, je prihvaćen i
praktikovan od strane građana kao jedan od glavnih elementa demokratske države.
Drugim riječima, mi želimo osigurati da se javno mišljenje iznosi, čuje i realizuje.
Dayton Projekat namjerava da posluži kao organizacija za pružanje javnih usluga
koja povezuje vladu i građane u cilju prevazilaženja rascjepa između očekivanja
javnosti i rada vlade. Udruženje predstavljamo kao forum za odgovorno iznošenje
javnog mišljenja i učešće javnosti. Mi nismo povezani ni sa jednom od
političkih stranaka ili međunarodnih organizacija.
Programi
Težimo da
ostvarimo našu misiju kroz raznovrsne programe:
- Istraživanje i analiza
- Dayton Projekat, kao istraživačko-analitički institut (think-tank) će ponuditi
temeljitu analizu i preporuke koje se odnose na pitanja civilne i
političke odgovornosti. Koristit ćemo usluge nekoliko nezavisnih domaćih
i međunarodnih stručnjaka u cilju izrade analiza jer želimo da im
osiguramo forum za iznošenje analiza i stavova.
- Publikacije
- Kroz
naše
publikacije, Dayton Projekat će skrenuti pažnju javnosti na ključna pitanja od domaćeg i međunarodnog značaja što se tiču Bosne i Hercegovine. Ove publikacije će većinom biti policy analize i komentari za koje ćemo angažovati naše vanjske saradnike – istražitelje i analitičare.
·
E-komentar: Ovo su kratki komentari koji će biti objavljeni na našoj web stranici i koji će nuditi kritičko gledište na aktuelna pitanja od domećeg i međunarodnog značaja za Bosnu i Hercegovinu.
·
Dayton Analiza: Ovo je besplatna publikacija koja će izlaziti četiri puta godišnje. Pokrivaće široki spektrum pitanja koja su od značaja za privredni, društveni i politički razvoj Bosne i Hercegovine. Opšta namjera je da Dayton Analiza ponudi analize o ključnim pitanjima koja će biti od velike koristi vlastima, akademcima, civilnom društvu i široj javnosti. Ova publikacija
i objavljene analize će predložiti korisne alternative kako bi se pozicija
Bosne i Hercegovine unutar i van granica popravila.
·
Prezentacije: Ovdje ćemo objaviti
izlaganja koja će Dayton Projekat i naši partneri držati na raznim seminarima i
konferencijama.
·
Press: Ovdje ćemo prezentirati članke
koji su objavljeni u domaćim i međunarodnim medijima vezane za Dayton Projekat.
- Otvoreni Javni Dijalog
- Ovaj program je okosnica naših aktivnosti
jer se fokusira na kontinuirani civilni dijalog. Dayton Projekat nastoji da
uključi građane u kontinuirani dijalog na teritoriji čitave zemlje a koji
bi se ticao pitanja koja se odnose na politički razvoj i odgovornost, evropske
i međunarodne standarde čime će se graditi i njegovati važnost javnog
mišljenja.
Projekti:
- Reforma ustava, politička i društvena
rekonstrukcija
- Izgradnja povjerenja
Reforma ustava, politička i društvena rekonstrukcija
Činjenica je da Bosna i Hercegovina ne funkcioniše kao održiva i
stabilna demokratska država. Građani su u velikoj mjeri isključeni iz
demokratskih i političkih procesa što je donekle rezultat komunističkog nasljeđa
a donekle post-ratnih uslova. Neovisno o razlozima koji su doveli do trenutne
apatije javnosti, stanje nije nepopravljivo. Dayton Projekat želi naglasiti važnost domaćeg posjedovanja demokratskih
procesa i izgradnji povjerenja među građanima.
Danas, deset godina nakon
potpisivanja Dejtonskog mirovnog Sporazuma, vladine institucije u BiH ne
funkcionišu na odgovarajući način, zvaničnici ne preuzimaju potpunu odgovornost
za upravljanje, a zemljom u stvari upravlja međunarodna zajednica. Dio razloga
za neefikasno funkcionisanje državnih institucija BiH se nalazi u dejtonskom
Ustavu. S tim u vezi, reforma Ustava je urgentno potrebna kako bi se zemlja
postavila na ispravan politički i društveni pravac jer se smanjuje interes
međunarodne zajednice za BiH što uvećava potrebu za lokalnim preuzimanjem
odgovornosti. Reforma Ustava pruža konkretan
projekat u koji bi se uključili građani BiH i koji će generirati konkretan rezultat
a koji će takođe imati uticaj na živote ove generacije i na generacije dolaze.
Mi učimo dok radimo tako da mi možemo naučiti o učešću javnosti i snazi javnog
mišljenja dok radimo zajedno na ovom konkretnom projektu.
Dayton Projekat će omogućiti forum
za neovisne domaće stručnjake kako bi predstavili svoja ključna mišljenja u
sferi političkih, društvenih i ekonomskih pitanja na koja utiče trenutna struktura
Ustava. Na ovaj način će Dayton Projekat javno osigurati neophodne informacije
i doprinjeti javnoj debati između organa vlasti koji donose odluke, akademika i
praktičara. Nastojaćemo da se povežemo sa sličnim nevladinim organizacijama
kako bi zajednički diskutovali o bitnim pitanjima koja su za dobrobit Bosne i
Hercegovine.
Uz to, što je najbitnije, Dayton
Projekat će omogućiti prostor svim građanima da se uključe i iznesu svoje
mišljenje o političkim i društvenim reformama. Udruženje će informirati građane
o trenutnom statusu BiH i njenim međunarodnim pravnim obavezama a zauzvrat će od
građana tražiti njihovo mišljenje o promjenama koje žele da vide u državnoj
vladi i ustavnom tekstu. Udruženje će pozivati dostavljanje mišljenja od strane
građana na osnovu distribuiranih temeljitih stručnih analiza koje ćemo im staviti
na raspolaganje. Dayton Projekat planira provesti ove aktivnosti u partnerstvu
sa predstavnicima lokalne samouprave kao i domaćim i međunarodnim
organizacijama.
Stanje urgencije vezane za ove
aktivnosti proizilazi iz izvještaja Venecijanske komisije koja naglašava
nedostatak kvaliteta u sferi upravljanja i javnoj administraciji u BiH a
stavovi ove Komisije predstavljaju ključne odrednice za uspješno priključivanje
Evropskoj uniji. Naše susjedne zemlje su napravile ogromne korake ka prilagođavanju
svojih društvenih i ekonomskih politika u skladu sa zahtjevima Evropske unije i
usljed toga već su primjetne znatne koristi
u polju stranih ulaganja i političkog i društvenog razvoja. Mi možemo postići
isto.
- Cilj:
- Uvođenje Ustava u Bosni i Hercegovini
koji je kompaktibilan sa međunarodnim standardima sa naglaskom na posjedovanju
procesa reformi od strane građana širom BiH.
- Uspostava funkcionalih i odgovornih
državnih institucija.
- Aktivno i odgovorno učešće javnosti.
- Podsticanje izgradnje javnog
mišljenja.
- Komponente:
o
Stručne
analize vezane za relevantna ustavna pitanja.
o
Pres kampanje
kao način distribucije informacija i obrazovanja.
o
Aktivni
javni dijalozi u saradnji sa predstavnicima lokane samouprave, domaćim i
međunarodnim organizacijama putem kojih će se javnost informirati o trenutnom
statusu BiH i mogućim budućim putevima koji su u skladu sa međunarodnim zakonima.
Zauzvrat, javnost će biti podstaknuta da izrazi svoje mišljenje o pitanjima čime
će se oblikovati političke i društvene reforme.
Znanje je moć,
dozvolite nam da vam osiguramo određene informacije ali tražimo i vaše
mišljenje za zauzvrat.
Izgradnja povjereja
Dayton Projekat će se upustiti u proces
izgradnje povjerenja u Bosni i Hercegovini služeći i kao medijator i kao
platforma za dijaloge koji će se odvijati širom zemlje u cilju procjene da li
postoji potreba i spremnost za postojanjem Komisije za izgradnju povjerenja,
koja bi se bavila događajima iz rata u Bosni i Hercegovini. Proces otkrivanja
bi obuhvatao dijaloge sa civilnim društvom koje je uključeno u slične projekte,
gradonačelnicima, članovima vjerskih zajednica i političkim liderima. Kao prvo,
opšta namjena ovih dijaloga bi bila saznanje da li bi takva Komisija bila pravi
mehanizam za stimulisanje izgradnje povjerenja u Bosni i Hercegovini. Kao
drugo, ukoliko se partneri u ovom procesu općenito slože da postoji potreba za
Komisijom za izgradnju povjerenja u Bosni i Hercegovini, onda bi ponudili
kriterije za takvu Komisiju, prema kojima bi se izradila legislativa za izradu
njenog mandata, članstva i metodologije rada. Kao treće, Dayton Projekat bi se
zajedno sa svojim partnerima upustio u promovisanje ideje osnivanja Komisije i
jačanja podrške za postojanje iste, među građanima Bosne i Hercegovine.
Dayton Projekat i partneri će nastojati da se
izgradi autentičan model prilagodan za Bosnu i Hercegovinu. U potrazi za
najboljim mogućim modelom možda budemo smatrali potrebnim da se osvrnemo na mnoštvo lekcija iz iskustava drugih zemalja. Međutim,
cije je da se ustanovi i izradi model koji je najprikladniji i najefikasniji za
BiH.
Bilo bi važno gledati na
potencijalnu Komisiju za izgradnju povjerenja Bosne i Hercegovine kao na
preventivni mehanizam. Drugim riječima, bitno je informisati javnost da je ovaj
proces usmjeren ka budućnosti i stvaranju društva čije se buduće generacije
neće izloženi sličnim okrutnostima. Proces izgradnje povjerenja u Bosni i
Hercegovini je od ekstremne važnosti za njenu društvenu rekonstrukciju.
Pitanja koja bi se mogla primjeniti u procesu dijaloga:
- Opšta pitanja:
§
Koliko
se “razotkrivanja” istine i prikupljanja dokaza uradilo po pitanju Bosne i
Hercegovine, od strane nevladinih organizacija ili za sudske procese? Ovo je
važan aspekt diskusije kako bi se procijenilo koliko čega je već urađeno, kako
bi se izbjeglo dupliciranje aktivnosti?
§
Da li
bi bilo korisno svrstati Komisiju u okvir prema kojem se postavlja pitanje, šta
Komisija može uraditi za pojedince, šta Komisija može uraditi da pomogne u
iznalaženju načina kako bi ljudi zaista mogli opet živjeti zajedno, a ne u
nevjerici i strahu?
§
Koja
se terminologija može koristiti, a koja se treba izbjegavati kada se priča o
izgradnji povjerenja? Koje konotacije riječ “istina” sa sobom nosi? Da li je
bolje ne koristiti riječ “pomirenje”? Da
li bi termin “društvena rehabilitacija” bio prikladniji?
§
Tko
će doprinjeti radu Komisije, i žrtve i učesnici u sukobu? Kako možemo uobličiti
ove pojmove da ideja ne bi bila odbijena?
§ Još jedan ključ za efikasan rad Komisije i ostvarivanje
njene svrhe bi moglo biti to da se učesnici u sukobu pridobe da učestvuju u
radu Komisije? Na koji način Komisija to može postići?
§
Da li
bi u Bosni i Hercegovini bilo od pomoći da se u radu sa učesnicima u sukobu
fokus usmjeri ka njima kao pojedincima, u cilju ublažavanja pritiska/tereta
kriminalne kolektivne krivice?
§ Da li bi bilo važno za Komisiju da diskutuje i pohvaljuje
pojedinačna humana djela kako bi ublažila teret kriminalne kolektivne krivice?
Ukoliko bismo se usmjerili na krivicu pojedinaca, onda bi bilo od koristi
isticati primjere humanih djela.
§ Da li bi Komisija trebala istražiti ulogu institucija ili
isključivo ulogu pojedinaca, ili i jednih i drugih?
§ Jedno od pitanja koja bi se mogla istražiti je
uništavanje zajedničkih istorijskih lokacija, ponovno aludirajući na našu
zajedničku istoriju, umjesto isključivog fokusiranja na pojedine ustanove svake
od zajednica?
§
Kakva
bi uloga Vlade trebala biti u ovom procesu? A Parlamenta?
§
Da li
bi trebalo nametnuti vremenski rok za rad Komisije? Ukoliko da, onda
koliko bi taj vremenski rok trebao trajati?
§
Kako
riješiti pitanja lokacije, infrastrukture i pomoćnog osoblja?
§
Ko bi
finansirao Komisiju? Lokalne vlade? Međunarodna zajednica? Ili i jedni i drugi?
§ Koje su moguće prepreke, problemi, izazovi sa kojima će
se susresti proces istraživanja ovog pitanja, iz iz kojih izvora?
§ Kako se može garantovati nezavisnost i nepristrasnost?
§
Šta
bi trebao biti “konačni proizvod”, ako ga uopće treba biti? Da li bi to mogle
biti istorijske knjige o onom što se dogodilo?
§
Da li
bi se pitanje obeštećenja moglo pojaviti? Kako bi se Komisija trebala baviti sa
ovim pitanjem? Ukoliko su obeštećenja potrebna, kakva bi trebala biti?
§
Gdje
će Komisija biti locirana? Da li će imati područna prestavništva?
§
Koja
bi u ovom procesu trebala biti uloga međunarodne zajednice – finansijska,
tehnička, posmatračka itd?
§ Neki kažu da Komisija može biti ključni mehanizam za
prekidanje kontinuiranog uticaja rata na političare i one koji su ih izabrali,
da li će Komisija za izgradnju povjerenja Bosne i Hercegovine imati takav
politički efekat?
§ Šta je do sad učinjeno po ovom pitanju u Bosni i Hercegovini? Kako je tekao taj
proces? Možemo li izvući neke pouke iz tih iskustava? Prijedor? Srebrenica?
- Rad sa sudskim sistemom:
§ U jednoj od faza našeg dijaloga, da li bismo trebali
uključiti nekoga iz sudskog sistema Bosne i Hercegovine, posebno iz odjela za
ratne zločine, u cilju iznalaženja načina da se svi lokalni, i potencijalni
međunarodni mehanizmi učine kompatibilnim, a ne konkurentnim jedan naspram
drugog? Pored toga moramo osigurati da Komisija koju formiramo radi unutar
ograničenja međunarodnog prava.
§
Da li
bi bilo važno objasniti javnosti da će biti mjesta za retributivnu pravdu i da
restorativna pravda neće poništi prethodnu? Koja pitanja bi se trebala pokriti
jednom a koja drugom vrstom procesa?
§ Kakva bi trebala biti veza između Komisije i sudskog
sistema? Uloga i funkcija Komisije mora biti jasno definisana kako bi se
izbjegla zabuna sa ulogom i dužnostima sudova.
- Metodologija:
§
Kako
bi izgledao vizuelni raspored rada Komisije u slučaju Bosne i Hercegovine? Koji
bi vizuelni/fizički aranžman bio najbolji za BiH?
§
Da li
bi lokaliziraniji pristup ili pristup baziran na lokalim zajednicama bio od
pomoći u Bosni i Hercegovini, posebno u ponovnom uspostavljanju susjedskih
odnosa kojim se Bosna ponosi?
§ Da li bi saslušanja trebala biti javna ili privatna, ili
mješavina? Tu se postavlja pitanje transparentnosti i manipulacije.
§
Da li
bi se Komisija trebala sastojati od raznih odbora koji su nadležni za različite
aspekte rada Komisije?
- Sastav:
§
Posebna
pažnja se treba posvetiti sastavu Komisije. Važno je da članovi Komisije budu
osobe koje su do najveće moguće mjere prihvaćene od strane svih populacija u
Bosni i Hercegovini. Od krucijalnog je značaja ostvariti uspješnu komunikaciju
između javnosti i članova Komisije, a upravo tu sastav ima najznačajniju ulogu.
Prema tome, potrebno je istražiti sljedeće:
·
Šta
bi trebalo biti profesionalno zvanje članova Komisije?
·
Da li
će “etnički” sastav biti bitan?
·
Da li
će regija porijekla u Bosni i Hercegovini biti bitna?
·
Koliko
bi trebalo biti članova Komisije?
·
Kako
bi oni trebali biti birani?
- Mandat:
§
Što
se tiče mandata Komisije za izgradnju povjerenja, bilo bi korisno razmotriti
sav rad koji je do danas uložen po pitanju prikupljanja svjedočenja i dokaza
kako bi se izbjeglo dupliciranje. To ide u korist mudrog korištenja vremena i
sredstava, i što je još važnije to je u interesu zaštite žrtava kako ne bi bili
prisiljeni da višestruko proživljavaju svoje tragedije.
·
Šta
će biti mandat Komisije za izgradnju povjerenja?
·
Moguće
dužnosti Komisije:
o
Fokusirati se na
iskustva žrtava i zadovoljenje njihovih potreba
o
Analiza šireg
konteksta zločina
o
Stvaranje
nepristrasnog istorijskog arhiva
o
Razriješiti problem
nekažnjivosti
o
Promovisati
ozdravljenje
o
Spriječavanje
ponavljanja
o
Pružanje
psihološkog olakšanja
o
Stvaranje
istorijskog arhiva, pismenog i usmenog
o
Pružanje dubljeg
razumijevanja i perspektive o ratu
o
Pomoći u razbijanju
nepovjerenja
o
Pomoći da se
razumije kako izbjeći ponavljanje faktora koji vode u rat
o
Izrađivanje jedne
državne istorije
o
Smanjivanje broja
laži i glasina
o
Obraditi pitanje
obeštećenja
o
Uticati na
uklanjanje počinioca ratnih zločina sa pozicija organa vlasti
§
Koje
će biti ovlasti Komisije za izgradnju povjerenja?
§
Da li
bi Komisija trebala imati ovlasti da dodjeli amnestiju u određenim slučajevima?
§
Da li
bi otkrivanje uzroka onoga što se dogodilo trebalo biti u sklopu mandata
Komisije?
- Operativna pitanja:
§ Da li Komisija treba da radi svaki dan? Koliko sati?
§
Treba li plaćati
članove Komisije? Koliko?
§ Kako ćemo riješiti pitanje sigurnosti članova i pomoćnog
osoblja?
§ Budžet?
Praksa/Stažiranje
- U skorijoj budućnosti planiramo
otvoriti mjesto praktičnog rada za studente iz Bosne i Hercegovine.
Očekujemo da ćemo uskoro objaviti ovo mjesto za angažiranje stažiste koji
bi radio u polju Odnosa sa javnošću i koji bi pomogao našem programskom službeniku
prilikom davanja saopštenja za javnost i održavao stalne kontakate sa
medijima. Takođe je moguće delegiranje dodatnih obaveza i poslova. Uz to
planiramo ponuditi simboličnu stipendiju.
Izvršni ured
- Zoran Kulundžić
- Maja Marjanović
- Emir Kaknjašević
Nema komentara:
Objavi komentar