petak, 21. kolovoza 2020.

Reagiranja (Arhiva Dani 199) Internacionalna liga humanista (30.03.2001)

https://www.bhdani.ba/portal/arhiva-67-281/199/reagiranja.shtml

Humanista koji je pogriješio
Prije godinu dana, nazvala me mlada žena koju sam poznavala, i pitala da li se možemo vidjeti. Odgovorila sam potvrdno. Ferida je izgledala loše, bila je blijeda i nervozna, i očigledno joj je bilo neugodno. Duboko je uzdahnula, a suze su joj pošle na oči. Tada sam čula njenu dugu i potresnu priču.
Više od godinu i po radila je za čovjeka koji je neprestano uznemiravao svojim seksualnim ponudama. On je bio dovoljno star da joj bude otac, oženjen, čovjek sa porodicom. Bio je to mali ured u kojem je bilo i drugih žena, uključujući pravnicu i sekretaricu, koje je također uznemiravao svojim ponudama. Sekretarici se to zgadilo i napustila je posao. Nije joj bilo teško naći novi. Pravnica je bila samohrana majka tinejdžerke i bojala se ostati bez posla. Bila je sve više zabrinuta. Njena plata je smanjena, ali je nastavila da mu se odupire.
Feridi je bilo drago što je uspjela pronaći posao. Plata je bila relativno dobra i bio je to posao za koji je mislila da će biti izazovan i zanimljiv. Radila je različite stvari, uključujući usmeno i pismeno prevođenje te istraživanje.
U jesen 1999. godine, Međunarodna liga humanista me zamolila da prisustvujem konferenciji u Dubrovniku na temu "Zaštita djece od zlostavljanja i nasilja". Generalni sekretar me zamolio da predsjedavam komitetom za zaštitu djece. Pošto sam dva puta odbila, poslije nekih pregovora pristala sam da predsjedavam pod uvjetom da zaista bude organizovan tako da se bori protiv nasilja u domaćinstvu ili u porodici.
Poslije konferencije, počela sam istraživanja. Počela sam se sastajati sa gosp. Šurlanom, generalnim sekretarom, i malom grupom koju smo oboje izabrali. Ferida je bila prevodilac za vrijeme ovih sastanaka, koji su obuhvatali razne teme, i dobro je radila. Poslije jednog od ovih sastanaka, ona me nazvala.
Pitala sam je kome je pričala o toj situaciji. Rekla je da nije ni s kim osim sa kolegicama u uredu. Tražila sam, uz njenu saglasnost, da tu priču ponovi pred mojom prijateljicom koja je Bosanka i advokat. Njihov sastanak je prošao dobro. Moja prijateljica također ima kćerku, tako da su se dvije žene odlično razumjele. Moja prijateljica je predložila da Ferida i kolegica iz njenog ureda napišu zajedničko pismo a da će ona predati pismo gospodinu Šurlanu. Da skratim, dovoljno je reći da je pravnica otpuštena, a Ferida je sama napustila posao. Sljedećih nekoliko mjeseci nisu bili jednostavni ni za jednu od njih dvije, ali nijedna se nije požalila što je napustila posao. "Ja ne bih mogla ostati u MLH-u više ni dana. Bila sam fizički mučena svaki dan (tako sam se osjećala). Sad se osjećam mnogo bolje", napisala mi je Ferida. Kad sam se srela s njom, jedva sam mogla povjerovati promjenu u njenom izgledu. Stajala je uspravno i gledala me ravno u oči. Uvidjela sam da iako nije bila stvarno fizički zlostavljana, izgleda kao da jeste. Razgovarala sam sa Srđanom Dizdarevićem, advokatom za ljudska prava u to vrijeme. U aprilu se u Danima pojavio članak. Kada su ga pitali o tome, Šurlan je sve protumačio kao novinarski eksces.
Pisala sam i akademiku Ivanu Supeku, jednom od osnivača MLH-a od prije 25 godina, i doktoru Helmutu Moritzu, profesoru na Univerzitetu u Grazu, koji je trenutno i predsjednik MLH-a. Oni su me bezrezervno podržali. Obojica su situaciju uzeli krajnje ozbiljno i iskazali ozbiljnu zabrinutost što se neko takvog moralnog kalibra predstavlja kao "humanista" jer to ima štetan utjecaj na instituciju koja ima najviše ideale.
Stalni komitet Međunarodne lige humanista je sada dobio i razmotrio sve neophodne informacije i zatražio od gospodina Šurlana da podnese ostavku. Gospodin Šurlan je bez sumnje učinio sve da od domaćih pristalica sagradi zid podrške oko sebe, ali ja mislim da ga to neće spasiti. Vrijeme kad se prema ženama moglo ponašati na takav način, prošlo je.
Uprkos velikim zaslugama i dostignućima Međunarodne lige humanista, i uzimajući u obzir teške i vjerodostojne optužbe za seksualno uznemiravanje, koje su nanijele veliku štetu reputaciji Međunarodne lige humanista, Stalni komitet Međunarodne lige humanista odlučio je da traži od prof. Zdravka Šurlana da podnese ostavku na mjesto generalnog sekretara Međunarodne lige humanista. Ovo znači da prof. Šurlan više nije ovlašten da predstavlja Stalni komitet ili predsjednika Međunarodne lige humanista i da ne može sazivati Generalni kongres ili generalne konferencije Međunarodne lige humanista.

Peggy Barry


Nema komentara:

Objavi komentar