Marija Taušan razgovarala sa Piterom Bas-Bekerom o zastoju u reformama visokog obrazovanja, javne uprave, RTV sistema... do kojih je došlo, jer je visoki predstavnik Švarc-Šiling htio istrajati u svojoj namjeri da ne koristi bonska ovlaštenja, odnosno da ne NAMEĆE NIKAKVA RJEŠENJA Bosni i Hercegovini, nego da sve reforme budu rezultat rada i dogovora domaćih političara.
Marija Taušan (Nezavisne Novine) talked to Peter Bas-Backer about the blockage in the reforms of high education, public administration, RTV system... that were caused, by decisiveness of the High Representative Schwartz-Schilling to persevere in his intention not to use "the Bonn powers", i.e. NOT TO IMPOSE ANY SOLUTIONS to Bosnia and Herzegovina, but to insist on the reforms as the result of the work and agreement of the local politicians.
"Kada je visoki predstavnik Švarc-Šiling došao u BiH, imao je dvije poruke: lokalna odgovornost i da neće koristiti bonska ovlaštenja. Međutim, to nije uspjelo, jer smo imali izbore i ustavnu debatu, a to je bio težak period za takvu jednu poruku. Stranke nisu tražile jedinstvo, nego podjelu. Nadam se, kada dođe novi visoki predstavnik, da će ovi procesi koji su započeti biti stvari koje će zaista biti važne. Švarc-Šilingov metod pokazao je najslabiju tačku u društvu, pokazao je da je u nekim oblastima još teško da BiH sama ide dalje. Kada je to isplivalo na površinu, političari su sami shvatili koliko je važno da sami rade."
Piter Bas-Beker: Ustavna reforma ne smije zakočiti druge
Marija Taušan (Nezavisne Novine) talked to Peter Bas-Backer about the blockage in the reforms of high education, public administration, RTV system... that were caused, by decisiveness of the High Representative Schwartz-Schilling to persevere in his intention not to use "the Bonn powers", i.e. NOT TO IMPOSE ANY SOLUTIONS to Bosnia and Herzegovina, but to insist on the reforms as the result of the work and agreement of the local politicians.
"Kada je visoki predstavnik Švarc-Šiling došao u BiH, imao je dvije poruke: lokalna odgovornost i da neće koristiti bonska ovlaštenja. Međutim, to nije uspjelo, jer smo imali izbore i ustavnu debatu, a to je bio težak period za takvu jednu poruku. Stranke nisu tražile jedinstvo, nego podjelu. Nadam se, kada dođe novi visoki predstavnik, da će ovi procesi koji su započeti biti stvari koje će zaista biti važne. Švarc-Šilingov metod pokazao je najslabiju tačku u društvu, pokazao je da je u nekim oblastima još teško da BiH sama ide dalje. Kada je to isplivalo na površinu, političari su sami shvatili koliko je važno da sami rade."
Piter Bas-Beker: Ustavna reforma ne smije zakočiti druge
Marija Taušan 18.05.2007 20:57
Reforma Ustava ne smije uticati na
ostvarivanje napretka u drugim reformama koje su neophodne za napredovanje
prema EU, poručuje viši zamjenik visokog predstavnika u BiH Piter Bas-Beker.
NN: Prijedlog zakona o visokom
obrazovanju prošao je parlamentarnu komisiju, ali je pet srpskih i hrvatskih
članova bilo uzdržano prilikom glasanja. Kakve su šanse za njegovo usvajanje?
BAS-BEKER: Mislim da je napravljen
veliki korak usvajanjem ovog zakona u Komisiji. Zaista smo dugo radili, ovo je
peti ili šesti nacrt. Ono što nije usaglašeno u vezi je s Agencijom za visoko
obrazovanje. O tome se možda može postići saglasnost prije ljeta. Ne bismo
mogli reći da je ostvarena pobjeda, ali je došlo do pomaka. Mislim da je puno bolje
raspoloženje među strankama nego ranije.
NN: Šta ukoliko ovaj zakon, ipak,
ponovo ne bude usvojen?
BAS-BEKER: Ne želim o tome ni
razmišljati. Ali, ukoliko bi se to desilo, to bi bio veliki korak unazad i
imali bismo velike probleme.
NN: Strategija za reformu javne
uprave je usvojena, međutim njeno provođenje je u zastoju?
BAS-BEKER: U pravu ste. Imali smo
tranzicioni period. Nismo imali koordinatora, ta osoba nije bila u potpunosti
angažovana, jer se radilo na strategijama. Sada imamo novog koordinatora. U
utorak smo se sastali i sada je najvažnije da se formira tim kako bismo doveli
odgovarajuće profesionalce, jer se radi o veoma komplikovanim procesima. Ono
što se predviđa ovom strategijom jeste da imate administrativni sistem koji
može provesti reforme koje će obezbijediti da BiH krene dalje prema Evropi. Ako
nemate profesionalni administrativni sistem za ono što je potrebno za Brisel i
u BiH, onda imate problem s reformama. Možete usvojiti zakone o visokom
obrazovanju, obligacijama, lijekovima, ali ako nemate administrativni sistem
koji će obezbijediti provođenje zakona u svim oblastima, onda niste ništa
uradili. Ova reforma je jedna od osnovih za BiH.
NN: Radi li se nešto na otklanjanju
zastoja u reformi RTV sistema, o čemu još nije donesen zakon u parlamentu FBiH?
BAS-BEKER: Nedavno smo razgovarali s
novim ministrom za komunikacije i ukazali smo mu da se radi o reformi koju
treba donijeti u kratkoročnom periodu. Pokušali smo s ministrom da vidimo kako
se zakon može promijeniti da bi hrvatske stranke i njihov interes bio zaštićen,
s obzirom na odluku Ustavnog suda, a u pogledu funkcionisanja UO, programskih
principa, predstavljanja konstitutivnih naroda u okviru odbora.
NN: Mnoge reforme zapadnu u ćorsokak
zbog sporova u vezi s prenošenjem nadležnosti s jednog na drugi nivo vlasti. Da
li bi bilo lakše kada bi prvo bila dogovorena promjena Ustava?
BAS-BEKER: To je vrlo komplikovano.
Ustavna reforma je vrlo važna, međutim ništa nije urađeno. Situacija je bila
vrlo napeta, političke stranke su cementirale stavove. Sada smo u trenutku kada
je vrlo važno da političke stranke naprave izbore koji se odnose na
kratkoročniji period. Dakle, moraju obezbijediti da BiH ide dalje ka EU.
Potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH bi krenula ka fazi
da postane kandidat za članstvo u EU, a to znači da bi na raspolaganju bila
velika finansijska sredstva iz EU. Radi se o velikim iznosima koji su važni za
svakog građanina i za povećanje životnog standarda. Mislim da bi političari, po
prirodi stvari, trebalo da izaberu taj put. Treba da usvoje reforme koje su
važne u kratkoročnom periodu koje će omogućiti potpisivanje sporazuma, a to su
policijska reforma i saradnja s Haškim tribunalom, te reforma JRTV sistema,
tako da Evropska komisija da savjet zemljama članicama za potpisivanje.
Međutim, ako ustavna reforme odgodi ove druge važne reforme, mislim da bismo
mogli imati problem. Znate koliko može trajati reforma Ustava. Treba imati na
umu kratkoročni period i da se te reforme završavaju, a da se paralelno radi na
reformi Ustava.
NN: Da li mislite da su nevladine
organizacije previše pasivne?
BAS-BEKER: Ne slažem se s tom
ocjenom. U BiH je specifična situacija kada je u pitanju civilno društvo. Rat
je donio velike traume. Mislim da smo tokom prošlih izbora vidjeli pozitivnu
reakciju GROZD-a. U svim područjima koja su oštećena ratom, Glamoč, Srebrenica,
Drvar, vidjećete male grupe koje rade za civilno društvo.
NN: Ali, zar Vam se ne čini da one
rijetko mogu izvršiti pritisak na vlasti kako bi nešto bilo promijenjeno?
BAS-BEKER: Apsolutno ste u pravu.
Mislim da svi organi vlasti moraju više obratiti pažnju na civilno društvo i
posjećivati mjesta kako bi vidjeli šta se dešava i čuli šta ljudi imaju da im
kažu. Ovdje nedostaje povjerenja, organi vlasti imaju veliku odgovornost da
grade povjerenje. Ako ministar iz jednog naroda pokazuje samo interes za svoj
narod, to nije ispravno.
Stranke nisu tražile jedinstvo
NN: Koja će biti OHR-ova dalja
politika?
BAS-BEKER: Kada je visoki predstavnik
Švarc-Šiling došao u BiH, imao je dvije poruke: lokalna odgovornost i da neće
koristiti bonska ovlaštenja. Međutim, to nije uspjelo, jer smo imali izbore i
ustavnu debatu, a to je bio težak period za takvu jednu poruku. Stranke nisu
tražile jedinstvo, nego podjelu. Nadam se, kada dođe novi visoki predstavnik,
da će ovi procesi koji su započeti biti stvari koje će zaista biti važne.
Švarc-Šilingov metod pokazao je najslabiju tačku u društvu, pokazao je da je u
nekim oblastima još teško da BiH sama ide dalje. Kada je to isplivalo na površinu,
političari su sami shvatili koliko je važno da sami rade.
Nema komentara:
Objavi komentar